Strona główna Ciąża Młoda mamo zadbaj o kręgosłup – jak niwelować bóle pleców?

Młoda mamo zadbaj o kręgosłup – jak niwelować bóle pleców?

bóle pleców

Kiedy doświadczone matki opowiadają o dokuczliwych bólach pleców, nie myśl, że skoro teraz czujesz się w pełni sił, Ciebie ten problem nie będzie dotyczył. Zaufaj im. Kręgosłup już w trakcie ciąży zaczyna być bardziej obciążony, a opieka nad niemowlakiem, bez właściwej troski o siebie, może przyprawić o bóle barków, lędźwi lub poważniejsze problemy, jak przepuklina, rwa kulszowa czy dyskopatia. Zobacz, jak możesz przygotować się do nowego trybu życia. Wprowadź zdrowe nawyki, które będą sprzyjać regeneracji i odciążeniu kręgosłupa. 

Bóle pleców często przypisuje się osobom starszym, a młodsze pokolenia ignorują je dopóki, same nie staną się ich ofiarami. Najczęściej przez złą postawę i szkodliwe nawyki. Młode matki są szczególnie podatne na ten powszechny problem zdrowotny, jednak wiele osób uważa, że ewentualny dyskomfort mija po ciąży. Bóle pleców, szczególnie ich dolnej części, obserwuje się u ponad 50% kobiet w trzecim trymestrze ciąży. Niepokojący odsetek ponad 20% kobiet nadal cierpi z tego powodu po porodzie.

Lepiej przygotuj się wcześniej do dodatkowego i innego niż do tej pory wysiłku dla swojego kręgosłupa i mięśni pleców oraz brzucha. Profilaktyka i opanowanie właściwych technik np. podnoszenia, zminimalizują ryzyko bóli pleców. 

Pamiętaj o właściwej postawie podczas podnoszenia dziecka oraz zakupów, wózka, wanienki itp.

Przede wszystkim podnosząc dziecko z gondoli, łóżeczka, wózka, fotelika samochodowego lub z podłogi, zginaj kolana, a nie całą siebie w pasie. Staraj się przykucnąć zamiast schylać w dół. Trzymaj plecy prosto. Używaj siły nóg zamiast pleców, aby podnieść się z dzieckiem lub torbą zakupów do pozycji wyprostowanej.

Wygodne karmienie piersią

Przestrzeganie właściwej techniki związanej z karmieniem piersią ma kluczowe znaczenie dla kręgosłupa młodej mamy. Pamiętaj o podparciu dolnej części pleców, poduszką lub wałkiem. Podtrzymanie niemowlęcia ułatwi specjalna poduszka do karmienia, którą położysz na kolanach. W ten sposób cały ciężar bobasa nie spoczywa na mięśniach rąk i pleców, ponieważ dziecko wygodnie leży na poduszce. Unikasz garbienia się oraz długotrwałego napinania mięśni.

Ćwiczenia relaksujące i wzmacniające

Po połogu, jeżeli tylko pozwala na to twój stan zdrowia wróć do ćwiczenia zadbaj o kondycję. Szczególnie ważne, jest utrzymanie silnych mięśni pleców, brzucha, ramion i ud. Dbaj o swoją postawę podczas dźwigania, pchania wózka, podnoszenia i siedzenia. Jeżeli sprawia ci to trudność wspieraj się pasami elastycznymi typu pajączek, które pomagają mięśniom przyzwyczaić się do nowej zdrowej pozycji i prawidłowych ruchów ciała.

Zdrowy sen

Zapewnij swojemu kręgosłupowi wygodny materac i odpowiednie podparcie, ponieważ właściwy wypoczynek to najlepsza regeneracja dla kręgosłupa. Często bóle pleców mijają, jeżeli zadbamy o odpowiednie warunki dla naszego ciała do wysokiej jakości snu. Zadbaj o optymalną temperaturę i wilgotność sypialni, wywietrz pomieszczenie przed snem i korzystaj z wysokiej jakości pościeli i materaca oraz poduszek, które należy wymieniać do 5-8 lat.