poniedziałek, 13 lipca, 2020
Więcej

    5 sposobów na samotność młodej mamy

    Macierzyństwo to cudowna i niekończąca się przygoda. Jednak, jak wszystkie sfery życia, macierzyństwo, a szczególnie jego początki, posiada lepsze i gorsze strony. Serce mamy wypełnione bezinteresowną miłością, czas spełnienia, doświadczania emocji, jakich nigdy wcześniej nie czułaś i wszystkiego tego, co może zrozumieć i docenić tylko matka to przywilej, dający nieopisane długofalowe szczęście i sens. Jednak po kilku pierwszych tygodniach ekscytacji i euforii nową rolą, dają o sobie znać inne życiowe potrzeby, jak potrzeba rozwoju, towarzystwa, miłości czy odpoczynku.

    To normalne, że zazdrościsz partnerowi, który wychodzi rano do pracy. On przecież będzie miał szansę porozmawiać z kimś używając zdań złożonych. Spokojnie, nie obwiniaj się, że tęsknisz za dawnymi nawykami, czujesz się odizolowana i samotna z dzieckiem, brakuje ci rozmów z dorosłymi osobami, zakupów czy po prostu porządnego wypoczynku. Chociaż kochasz swoje dziecko nad życie to możesz czuć się przytłoczoną codziennością, samotną młodą mamą. Zaczynasz szukać sposobów na samotność, chcesz żyć inaczej. Taki moment przejściowy we wczesnym macierzyństwie dotyka wielu kobiet. Podpowiadamy, jak sobie z tym poradzić. Poznaj 5 sposobów na samotność młodej mamy.

    Poznaj 5 sposobów na samotność młodej mamy

    Pamiętaj, że nie jesteś sama

    Wiele młodych mam czuje podobnie, rozpaczliwie szukając sposobów na samotność. Zorientuj się, czy w twojej okolicy nie ma grup dla mam, grup poporodowych. Zapytaj o to w szkole rodzenia i w szpitalu lub przychodni. Takie spotkania mogą uratować cię w tym trudnym czasie. Jeśli nie masz takiej możliwości,  poszukaj wsparcia na forach i grupach dla mam online. Istnieje wiele zasobów, w tym grup na Facebooku, gdzie możesz dzielić się doświadczeniem i wymieniać radami z innymi matkami. Kochający mąż, doświadczona własna mama i najlepsza przyjaciółka, która jednak nie ma dzieci – mimo najszczerszych chęci mogą nie dać ci tego wsparcia i zrozumienia, jakiego szukasz. Nie bój się szukać, pisać co czujesz. Wiele mam to przechodzi i niejednokrotnie, szukając sposobów na swoją samotność, nawiązują trwałe, nowe przyjaźnie. Jesteś częścią tej wspólnoty, tylko jeszcze musisz się otworzyć. 

    Wyjdź na zewnątrz

    Świeże powietrze i słońce mogą zdziałać cuda dla twojego samopoczucia. Zamiast rozmyślać z uczuciem żalu co mogłabyś zrobić, czego potrzebujesz, za czym tęsknisz – wyjdź do ogrodu, na balkon lub spacer. Kilkanaście minut ruchu na świeżym powietrzu i oderwania oczu od czterech ścian, prania, grzechotek, pieluszek i smoczków, uspokoi twój układ nerwowy. Pozwól zmysłom na odrobinę innych bodźców. Musisz zabrać ze sobą maleństwo? Wybierz czas między karmieniami, podczas drzemki, abyś mogła w pełni wykorzystać te chwile dla siebie. Dziecko będzie spało na świeżym powietrzu, a ty poobserwujesz otoczenie, uspokoisz umysł i biegnące myśli. Niech spacery na stałe wpiszą się w twoją codzienną rutynę. Liczne badania już dawno udowodniły, że kontakt z naturą polegający na zwykłym spacerze lub obserwacji przyrody nawet do 70% eliminuje skłonność do autodestrukcyjnych myśli. Spacer po parku, a nawet przebywanie w ogródku, obserwacja kwiatów, podlewanie trawy, skupianie uwagi na drzewach, słuchanie ptaków czy wiatru możesz sobie zafundować nawet, jeśli mieszkasz w mieście. Podczas brzydkiej pogody postaraj się, chociaż na obserwacje przyrody lub krótki spacer. Pamiętaj, że nie ma złej pogody, tylko nieodpowiednie ubranie!

    Wróć do tego, za czym tęsknisz najbardziej

    To jedna z najważniejszych, złotych rad spośród naszych 5 sposobów na samotność. Wybierz jedną rzecz, której najbardziej ci brakuje i porusz niebo oraz ziemię, aby stopniowo wracać do swojej pasji. Być może będzie to wymagało pewnych kompromisów i pomocy ze strony bliskich, ale może uratować twoje zdrowie psychiczne. Zajęcia tańca, jogi, fotografii? Spacery, jogging? Spotkania z przyjaciółmi? Zastanów się, w jakim stopniu jest to realne, abyś stopniowo wracała do ukochanego zajęcia. Prawdopodobnie połóg masz już za sobą, a partner, potrafi doskonale zajmować się dzieckiem, musisz mu tylko na to pozwolić. Zapytaj czy mama lub przyjaciółka mogą raz w tygodniu spędzić godzinę lub dwie z niemowlęciem. Pomoże ci to pozostać w kontakcie z dawną sobą, jednocześnie ułatwi odnalezienie się w nowej roli, jako mamy. 

    Rutyna

    Tak, rutyna! Jakkolwiek nudno to brzmi, tylko dzięki stałemu rytmowi dnia, czyli pór posiłków, kąpieli, wyprowadzania psa, gotowania, prania, zabawy z dzieckiem, drzemek, spacerów, wyparzania butelek, sprzątania, bujania, czytania bajek  i wszystkich czynności, które na co dzień wykonujesz w domu z dzieckiem, możesz znaleźć czas na te regenerujące chwile. 20 minut jogi, gorąca kawa wypita w samotności, 15 minut tańca i słuchania muzyki, spacer.  Lepiej zniesiesz jednostajność, kiedy ja uporządkujesz i zaplanujesz! Wydaje ci się to niemożliwe, bo czasami nie masz siły na podstawowe rzeczy, jak wieczorny prysznic? Jeżeli jesteś w takiej sytuacji to po pierwsze potrzebujesz pomocy i zaangażowania pozostałych domowników lub przyjaciół i rodziny. Nie bój się o nią poprosić. Zakupy, obiad, rozwieszenie prania, załadowanie zmywarki czy umycie podłóg to nie są priorytety, którym musisz się zajmować, nie sama! Po drugie planuj każdy dzień.  Wypisz wszystkie czynności i zastanów się, które może oddelegować starszym dzieciom, partnerowi, może z czegoś warto zrezygnować lub zminimalizować?  Nie zapominaj o sobie. Ten czas, który poświęcisz teraz w 100% dla innych, na bardziej lub mniej ważne rzeczy, rezygnując ze swoich podstawowych potrzeb, nigdy nie wróci. Zregenerowana żona i mama to lepszy widok niż wypucowane mieszkanie i dwudaniowy ciepły obiad. Jeśli na pierwszej szali stoi twoje dobre samopoczucie i źródło siły na każdy kolejny dzień, a na drugiej oczekiwania z zewnątrz (każda z nas może mieć inne), to zawsze wybierz tę pierwszą. Świat nie zatrzyma się w miejscu, ponieważ poszłaś na półgodzinny spacer! Uwierz nam – wszyscy przeżyją 🙂

    Zobacz jak dobrze zorganizować czas, będąc sama z dzieckiem w domu

    Higiena snu

    Zmęczona, głodna i do tego samotna? NIE! Niewyspana jesteś o wiele bardziej podatna na huśtawki nastrojów. Dziecko budzi cię w nocy, więc i tak sen masz podzielony na odcinki. Zadbaj o to, aby jakość snu była jak najbardziej to możliwe – wysoka. Wywietrz sypialnię. Przygotuj się do snu przed kąpielą dziecka i kładź się spać  z niemowlakiem, szczególnie jeśli nie robisz sobie drzemek w ciągu dnia. Raz lub dwa razy w tygodniu pozwól sobie na dłuższy wieczór z partnerem. Z czasem, kiedy dziecko będzie przesypiało noce, nie będziesz musiała kończyć dnia o 21. Wiele wyspanych mam, często kosztem „obowiązków” potwierdza jednak, że życie toczy się dalej, a one przynajmniej mają siłę i zdrowie, aby sprostać wszelkim wyzwaniom kolejnego dnia. Zadbaj także o swoją dietę, jeśli chcesz czuć się odżywiona i piękna. Zbilansowane posiłki dostarczą ci energii.

    Znając nasze top 5 sposobów na samotność, wiesz już, że kluczem do zachowania i szczęścia jest czas, aby być z samą sobą. To może wydawać się niemożliwe, gdy dotychczasowe życie, mimo wielu przeczytanych książek i licznych przygotowań, wywraca do góry nogami…noworodek.  Jednak to tylko pozory, wiele zależy od dobrej organizacji i twojej determinacji do utrzymania tego, co dla ciebie ważne. Sama musisz dokonać wyboru: wolisz zrezygnować z codziennego odkurzania, dwudaniowych obiadów, późnych wieczorów przed telewizorem czy uzdrawiających zajęć jogi, regularnych spotkań z przyjaciółmi, wypoczynku i troski o siebie? 

    Jeżeli czujesz, że twoje poczucie iizolacji jest czymś więcej, z czym nie potrafisz sama sobie poradzić lub co odbiera ci siły, sprawdź czy nie rozwija się u ciebie depresja. Podejrzewasz baby blues lub depresję? Koniecznie skontaktuj się ze specjalistą (lekarzem pierwszego kontaktu, psychiatrą, położną) oraz porozmawiaj z bliskimi. To poważne stany chorobowe, których nie można bagatelizować.

    Polecamy
    Warto przeczytać

    Jakie są przyczyny zakażenia tężcem? Objawy i leczenie tężca

    Tężec to bakteryjna choroba zakaźna, której czynnikiem etiologicznym jest laseczka Clostridium tetani. Wspomniana dolegliwość nie jest zaraźliwa, zatem osoby z otoczenia chorego...

    Dieta oczyszczająca – czy żywieniowy detoks po ciąży jest bezpieczny?

    Żywieniowy detoks ma swoje lecznicze uzasadnienie w określonych przypadkach. Czy jest bezpieczny po ciąży?

    Ugryzienia pluskwy – wszystko, co musisz wiedzieć!

    Ugryzienie pluskwy jest najczęściej bolesne i może wiązać się z charakterystycznymi czerwonymi śladami pozostawionymi na ciele. Skąd się biorą pluskwy? Jak sobie...

    Domowe sposoby na katar w ciąży

    Jednak zanim sięgniesz po mocniejsze metody, wypróbuj domowe sposoby na katar i inne dolegliwości, z którymi dzięki naturalnym metodom łatwo można sobie poradzić, nie ryzykując skutków ubocznych dla siebie lub dziecka.