Strona główna Dziecko Rozwój Spokojna noc malucha – jak pomóc dziecku przespać noc?

Spokojna noc malucha – jak pomóc dziecku przespać noc?

spokojny sen dziecka

Noworodki i niemowlaki z reguły nie przesypiają całych nocy, ale z miesiąca na miesiąc ich nocne pobudki na karmienie, przytulanki czy zmianę pieluchy powinny być coraz rzadsze. Zastanawiasz się jak pomóc dziecku przespać noc, ponieważ ma lekki sen, często się wybudza i nie może zasnąć? Poznaj możliwe przyczyny i sposoby na spokojną noc malucha. 

Dlaczego dzieci śpią niespokojnie i często się wybudzają?

Jedną z przyczyn mogą być problemy zdrowotne. Dlatego, jeżeli dziecko często się wybudza jest nerwowe, rzuca się przez sen, drapie, ciężko mu z powrotem zasnąć – opowiedz o tym pediatrze. Być może maluszka męczą wzdęcia, inne problemy układu pokarmowego, objawy alergiczne lub pasożyty.  

Jak pomóc dziecku przespać noc?

Jeżeli dziecko jest zdrowe, a mimo to ma kłopoty z zaśnięciem, często się wybudza spróbuj przeanalizować jego aktywności w ciągu dnia, wieczorne przygotowanie do snu oraz posiłki. Udowodniono, że szczególnie wieczorna rutyna jest ważna dla harmonii układu nerwowego, a tym samym wysokiej jakości nocnego wypoczynku. 

Jeżeli zastanawiasz się jak pomóc dziecku przespać noc, upewnij się, że maluszek (mówimy o niemowlakach, czyli dzieciach do 12 miesiąca życia) ma zapewnioną różnorodność zajęć w ciągu dnia, a najbardziej aktywne i pobudzające aktywności kończą się przed godziną 18.00, aby mieć czas na uspokojenie emocji i wyciszenie. Na przykład radosne tańce w ramionach mamy, zabawki dźwiękowe, maty sensoryczne, słuchanie żywej muzyki, turlanie, raczkowanie itp. najlepiej wykonywać do południa i po obiedzie czy po głównym spacerze, ale nie później niż 18.00. Wieczorem, jeszcze przed kąpielą puść spokojną muzykę, zmień oświetlenie w mieszkaniu wykorzystując ciepłe światło lamp stołowych, dekoracyjnych i nocnych, zamiast jasnego górnego światła. Wywietrz sypialnię. Przygotuj pożywną i sytą kolację bez białego cukru np. kaszka, placuszki, pure warzywne, gotowane warzywa, klopsiki. Zrób dziecku relaksującą kąpiel, w łazience także możesz manipulować oświetleniem, aby wspomóc wydzielanie melatoniny. Podczas pielęgnacji skóry i przebierania dziecka w piżamkę wykonaj masaż niemowlaka

Te czynności, wykonywane codziennie o tej samej porze będą zwiastunem kończącego się dnia i organizm maluszka szybko się do tego przyzwyczai. Pamiętaj, że wywietrzona sypialnia, zasłonięte zasłony, lampka nocna powinny wesprzeć spokojny i zdrowy sen dziecka.

Przykładowa rutyna przed snem (checklista):

  • koniec pobudzających aktywności 18.00
  • pożywna kolacja
  • czytanie książeczek, bujanie
  • zmiana oświetlenia
  • spokojna muzyka
  • wywietrzenie sypialni, zasłonięcie okien
  • kąpiel i masaż niemowlęcia
  • karmienie piersią lub butelką, utulenie do snu