wtorek, 7 lipca, 2020
Więcej

    Latem w ciąży – jak przetrwać upały i korzystać z uroków lata

    Kobiety w ciąży, szczególnie w drugim i trzecim trymestrze, często odczuwają ogromny dyskomfort podczas upałów. Nie tylko ze względu na zwiększoną masę ciała, ale też puchnięcie, pocenie się, wolniejszy przepływ krwi i zatrzymywanie płynów w organizmie. Letnie upalne słońce nie sprzyja zmianom biochemicznym, które zachodzą w ciele kobiety podczas intensywnego rozwoju płodu, przybierania na wadze oraz często zachwianej równowagi emocjonalnej. Jak przetrwać upały podczas ciąży i korzystać z uroków lata? 

    latem w ciaży

    Po pierwsze: nawadniaj organizm, aby przetrwać upały

    Dostarczanie płynów nie tylko pozwoli lepiej poradzić sobie z odczuwaną temperaturą, ale także chroni oc odwodnienia, które jest niebezpieczne dla zdrowia twojego i dziecka. Brak wody w organizmie prowadzi do bólów ciążowych, obrzęków, skurczy, osłabienia. Wypicie 8 szklanek wody może stanowić wyzwanie, kiedy czujesz częste parcie na pęcherz ze względu na spory już brzuszek. Mimo to staraj się rozpoczynać dzień szklanką wody i zawsze mieć pod ręką płyny na orzeźwienie. Może to być domowa lemoniada z kostkami lodu, herbaty ziołowe, szczególnie mięta, która ma właściwości ochładzające czy woda mineralna. Bogate w wodę owoce, jak arbuz, cytrusy, winogrona, brzoskwinie to doskonała alternatywa dla kolejnej szklanki wody. 

    Pamiętaj, żeby płyny dostarczać często, ale w małej ilości. Nie forsuj się do wypicia 300 ml wody, wystarczy parę łyków co kilkanaście-kilkadziesiąt minut. Nie wychodź z domu bez małej butelki wody.

    Po drugie: chłodź organizm od zewnątrz

    Jeżeli masz taką możliwość staraj się pływać i spacerować w wodzie. To nie tylko ochładza, ale pomaga odciążyć mięśnie nóg i pleców, wzmacnia kręgosłup, pobudza krążenie krwi, odciąża nerw kulszowy i relaksuje. Jeżeli nie masz możliwości korzystania z codziennych wypraw nad jezioro czy morze, chociaż raz czy dwa razy w tygodniu wybierz się na basen, a w domowym zaciszu korzystaj z kąpieli z dodatkiem soli magnezowej, naparu z ziół. W najgorsze upały rób krótkie prysznice letnią wodą. Nie tylko poczujesz natychmiastową ulgę, ale także zminimalizujesz puchnięcie stóp i wzmocnisz naczynia krwionośne. 

    W torebce noś orzeźwiająca mgiełkę lub zimną wodę, którą możesz spryskać ręce, twarz i dekolt, nawet, kiedy jesteś poza domem. Skuteczny jest także olejek z mięty, którego kilka kropel rozsmarowanych na karku, przegubach dłoni czy skroniach i kostkach przynosi ekspresowe ochłodzenie ciała i orzeźwienie umysłu. Przydatny może się okazać składany wachlarz oraz modny kapelusz plażowy z szerokim rondem, który ochroni głowę, twarz, kark i ramiona przed palącymi promieniami słońca.

    Po trzecie: przeprowadź rewolucję w szafie, aby przetrwać upały w ciąży

    Ostatnie miesiące ciąży w połączeniu z temperaturą powietrza powyżej 24 stopni to z pewnością znak, że szpilki możesz odstawić na zasłużony wypoczynek. Postaw na wygodne, lekkie i oddychające obuwie: espadryle, miękkie, skórzane mokasyny, modne japonki i sandały. Daj stopom oddychać, nie ściskaj ich w okolicach kostki i wybieraj materiały przepuszczające powietrze. W sklepach obuwniczych dostaniesz chłodzące żelowe wkładki do butów, które ułatwią dłuższe wyjścia. Kiedy to tylko możliwe ściągaj obuwie i spacerując boso po trawie.

    Unikaj obcisłych ubrań. Zamiast jeansów wybierz modne joggery z tkaniny, spodnie ¾ z szerokimi nogawkami, spodnie z kolekcji projektowanych specjalnie z myślą o kobietach w ciąży oraz piękne, kolorowe sukienki maxi, midi i tuniki. Stawiaj  na jasne, pastelowe kolory i fasony z luźnymi rękawami o przyjemnych dla skóry tkaninach.  

    Z dodatków przydadzą się okulary przeciwsłoneczne, kapelusz z rondem i wygodna torba, która pomieści składany wachlarz i butelkę wody.

    Po czwarte: odpoczywaj, ale nie rezygnuj z ruchu

    Latem nie jest łatwo być w ciąży, ale aby przetrwać upały i korzystać z uroków lata nie można zasiedzieć się na kanapie. Unikaj wychodzenia z domu w godzinach szczytu słonecznego (od ok. 11.00 do 15.00), ale nie rezygnuj ze spacerów na świeżym powietrzu. Wychodź na pobudzający spacer, jeszcze zanim opadnie rosa (przed  9.00), spaceruj w parku, po ogrodzie. W cieniu drzew wykonaj kilka ćwiczeń z jogi lub fitnessu przeznaczonych dla kobiet w ciąży.  Drugą idealną porą na spacer jest wieczór. Dotlenienie organizmu przed snem pomoże spędzić spokojną noc.

    Pamiętaj, że ruch wzmacnia naczynia krwionośne, które  podczas ostatnich miesięcy ciąży są pod dużym cisnieniem, stąd moga pojawiac się żylaki, pękające naczynka. Energiczny spacer, kręcenie stopami, wymachy ramion, joga dla ciężarnych – to wszystko minimalny wysiłek dla maksymalnego wsparcia twojego ciała. Lepsze krążenie i dotlenienie organizmu sprawi, że twoje ciało łatwiej poradzi sobie z wysoką temperaturą. 

    TIP: Jak przetrwać upały nocą? 

    Pocenie w nocy, duszność, brak dobrej cyrkulacji powietrza nie pomaga w wysokiej jakości wypoczynku, którego potrzebujesz będąc w ciąży. Oto kilka pomysłów na komfortowy sen i chłodne noce:

    • zainwestuj w ciemne zasłony lub zaciemniające rolety i nie dopuszczaj do nagrzewania się sypialni przez promienie słońca w ciągu dnia
    • przed snem porządnie wywietrz sypialnię, a jeśli to możliwe śpij przy uchylonym oknie (pamiętaj o moskitierach!)
    • wybierz pościel z tkanin nie trzymających temperatury  (jedwab, satyna, len)
    • w ciągu dnia włóż pościel lub jej elementy (np poduszkę lub prześcieradło) do zamrażarki
    • zadbaj o właściwą wilgotność w pomieszczeniu
    • ustaw wentylator
    • przed snem zarzyj spaceru, letniej kąpieli i trzymaj przy łóżku wodę
    • stosuj olejki eteryczne (mięta, eukaliptus)
    • trzymaj w sypialni rośliny oczyszczające powietrze

    Polecamy
    Warto przeczytać

    Czy bezpiecznie jest pić piwo bezalkoholowe w ciąży?

    W sklepach i reklamach mogą kusić nas tzw. napoje bezalkoholowe, piwa i wina. Czy te napoje mogą być „bezpieczniejszą” alternatywą dla zwykłych napojów alkoholowych?

    Kiedy znaleźć czas na sen przy małym dziecku?

    ale brak czasu na sen i zmęczenie przychodzi do każdej z młodych mam

    Krupa pokazała urocze zdjęcie z córeczką. Mała rośnie jak na drożdżach.

    Joanna po raz kolejny zaprezentowała zdjęcie, na którym fani zobaczyć mogli jej pociechę. Krupa pokazała urocze zdjęcie z córeczką. Mała Asha-Leigh rośnie...

    Rozenek-Majdan pochwaliła się wózkiem Henia. Jego cena może zwalić z nóg!

    Małgorzata, która niedawno kolejny raz została mamą, pokazała swoim fanom zdjęcia z pierwszego spaceru ze swoim synkiem. Uwagę zwraca model gondoli, jaką...