poniedziałek, 13 lipca, 2020
Więcej

    Dieta w połogu–co jeść po porodzie?

    Połóg, czyli pierwsze sześć tygodni po porodzie to czas intensywnej odnowy organizmu kobiety. Dobra dieta wspomoże młodą mamę w uzupełnianiu ewentualnych niedoborów, wewnętrznej i zewnętrznej regeneracji, odzyskiwania witalności, blasku i energii. Na co zwrócić uwagę w swojej codziennej diecie po porodzie? 

    Dieta w połogu–pierwsze dni

    Jeżeli rodziłaś naturalnie, to właściwie nie ma wielu zaleceń dietetycznych, ale warto pamiętać o spożywaniu lekkostrawnych posiłków, bogatych w błonnik, a także nawadniać się i jeść produkty wspomagające przemianę materii. Podrażniona pochwa prawdopodobnie jest w trakcie gojenia, a zaparcia mogą powodować ból podczas parcia i spowalniać naprawę tkanek skóry oraz odbudowę krocza. Pij dużo wody, dobre są też świeżo wyciskane soki z warzyw i owoców o niskim wskaźniku alergicznym, jak marchewka, burak, jabłko. Nie unikaj warzyw i przestrzegaj zaleceń specjalistów, jeżeli jesteś pod ich opieką ze względów zdrowotnych (dietetyk, diabetolog, ginekolog czy położna).

    W przypadku cesarskiego cięcia, które jest operacją położniczą, pierwsze posiłki mogą być bardzo ograniczone, ze względu na ryzyko wystąpienia skurczy jelit czy wymiotów. Daj sobie kilka dni więcej na wprowadzanie swojej stałej, regularnej diety i przyzwyczajeń, niż w przypadku połogu po porodzie siłami natury.

    Dieta w połogu–pierwsze tygodnie po porodzie i karmienie piersią

    O ile pozwala na to twoje zdrowie oraz szybkość regeneracji organizmu, możesz śmiało sięgać po swoje ulubione potrawy. Słuchaj swojego ciała i podążaj za apetytem. Pamiętaj jednak, aby jeść zdrowo, czyli spożywać zbilansowane i odżywcze posiłki. Codziennie sięgaj po owoce i warzywa oraz produkty pełnoziarniste, płatki owsiane, len, ekologiczne jajka i nabiał. Szczególnie jeśli karmisz piersią unikaj używek i wysoko przetworzonych produktów, które nie tylko wpływają negatywnie na twoją skórę, zęby, wzrok, włosy i poziom minerałów w ogranizmie, ale także mogą powodować alergie, kolki, problemy z wydalaniem czy nadpopubliwość u dziecka. 

    Nie odchudzaj się w trakcie połogu

    To nieskuteczne, ponieważ podczas tych kilku tygodni organizm dopiero stabilizuje gospodarkę hormonalną i metabolizm po okresie ciąży. Nie dostarczając sobie witamin i minerałów oraz odpowiedniej wartości kalorycznej możesz sobie tylko zaszkodzić. Zdążysz popracować nad formą i sylwetką, na wszystko przyjdzie czas. Teraz pamiętaj o potrzebie wypoczynku i odnowy. 

    Dieta w połogu i podczas karmienia piersią

    Przez 9 miesięcy to, co jadłaś, wspierało ciebie i rozwijające się pod twoim sercem maleństwo. Teraz, chociaż nie musisz jeść „myśląc za dwóch”, wciąż powinnaś pielęgnować zdrowe nawyki żywieniowe. Dobra dieta po porodzie pomaga ciału odzyskać siły i zapewnia energię potrzebną do opieki nad dzieckiem. 

    Zobacz co jeść, aby mieć piękną i elastyczną skórę. 

    Polecamy
    Warto przeczytać

    Jakie są przyczyny zakażenia tężcem? Objawy i leczenie tężca

    Tężec to bakteryjna choroba zakaźna, której czynnikiem etiologicznym jest laseczka Clostridium tetani. Wspomniana dolegliwość nie jest zaraźliwa, zatem osoby z otoczenia chorego...

    Dieta oczyszczająca – czy żywieniowy detoks po ciąży jest bezpieczny?

    Żywieniowy detoks ma swoje lecznicze uzasadnienie w określonych przypadkach. Czy jest bezpieczny po ciąży?

    Ugryzienia pluskwy – wszystko, co musisz wiedzieć!

    Ugryzienie pluskwy jest najczęściej bolesne i może wiązać się z charakterystycznymi czerwonymi śladami pozostawionymi na ciele. Skąd się biorą pluskwy? Jak sobie...

    Domowe sposoby na katar w ciąży

    Jednak zanim sięgniesz po mocniejsze metody, wypróbuj domowe sposoby na katar i inne dolegliwości, z którymi dzięki naturalnym metodom łatwo można sobie poradzić, nie ryzykując skutków ubocznych dla siebie lub dziecka.